2010年10月11日 星期一

糊塗見工記

早前申請教育局某職位,今日獲邀上該局面試。



朋友告誡,面試前要做足準備,於是便上該局網頁看看,但因為讓「新聞公報」氣壞,於是準備之事便不了了之。



今日面試,主考官問了三條問題:



- 新高中學制內容 (勉強應付)

- 教育局常任秘書長是誰 (我唔知~)

- 近日最熱門教育議題 (天,我連中學殺校這麼大件事都記不起來!)

連熱門議題都答不上來,一定不會獲聘啦……



雖然今次失敗了,但得著不少。在同一間公司待久了,裝備日漸鬆懈。偶然出去見見工,令自己有動力去修整儀容、關心工作以外的事情,這不是很好嗎?


7 則留言:

  1. 這一份不成就另一份啦,總有合適的工作在著你。
    [版主回覆10/11/2010 20:03:00]其實我對現在的工作尚算滿意,只是教育局人工高,忍不住要試試

    回覆刪除
  2. 栗妹, 生活苦悶時, 玩見工也不錯呀.  (合適勇於接受挑戰的人)
    [版主回覆10/11/2010 20:04:00]雲兒:都有少許傷心的呀,尤其是回到家,想起孫公這個人,才記起殺校那件事~

    回覆刪除
  3. 見工?我以為考會考通識科。
    [版主回覆10/11/2010 20:05:00]主教官說第二題屬「常識」...

    回覆刪除
  4. 見工前的確要做足準備,想起年前我去見工之前,我的友好同事就幫我綵排,到了見工時才比較順利。另外,我想問是否真的失敗了﹖抑或你自己猜的﹖咁...會不會再接再厲﹖
    [版主回覆10/12/2010 05:41:00]因為熱門議題答不上,十之有九都不會請的了。 其實是我不好,抱著玩的心態去見。如果認真點準備,便不會那麼丟架。 不會了,見完這份工,才知道現職有多好。

    回覆刪除
  5. I know the previous permanent sec was Fanny Law.  Don't know her replacement, however.  If you knew that, you needed to say that.
     
    Anyway, only a hardcore bureaucrat could come up with Trivia Pursuit as interview questions.
    [版主回覆10/12/2010 05:44:00]I didn't know the replacement, Teacher. I only know that it's 黃鴻超 after I googled the term. The chairperson really dug into details, like 新學制入大學成績的最低要求, etc. Didn't bother to remember these things before the interview.

    回覆刪除
  6. I think you're better off not working for these guys anyway.  As a former HR person, I can tell you with some authority that any employer who plays Trivia Pursuit in interviews is not serious about getting the best person for the job.  He probably has an HKEAA mentality and you wouldn't be happy there anyway.
    [版主回覆10/14/2010 08:15:00]Thank you for your advice, Teacher
    I agree with you that I'd be better off not working for these people. And I don't think I'm the person they're looking for. I guess they want to find someone to help them launch a campaign against 中學殺校投訴, and I really hate this idea.

    回覆刪除
  7. 咪話,第二條我都唔係一下子答得出。畢竟冇邊個似飯焦咁搏命。
    不過殺校都諗唔起就真係離譜左少少
    嘿,局中人可以好harsh,聽左唔少外評故仔。
    [版主回覆10/15/2010 08:42:00]年紀大咗, 記性差呀. 最好笑係, 返屋企同老豆講開, 先至醒起之前有聽孫公在電台講殺校問題 :p
    佢哋一向對老師都 harsh, 聽孫公在電台講殺校, 那種語氣連我都覺得心寒

    回覆刪除